[Java lista] forráskód védelme

Marai Laszlo lists at atleta.hu
2009. Sze. 25., P, 13:40:48 CEST

On Fri, 25 Sep 2009 07:55:13 +0200
Gábriel Ákos <akos.gabriel at i-logic.hu> wrote:

  Hali!

> Ezt persze hozzáértőként nem gondoljuk komolyan. A szoftver elkészítése
> természetesen nem csak a megírásából áll. Hanem dokumentáljuk és
> teszteljük is. A tesztelt és hibamentes szoftver baromi sokat ér.
> Ha mondjuk van egy szoftver komponensed, amit 100eFt-ért tudsz egy
> ügyfélnek eladni, de az elkészítése egymillióba kerül, akkor nyilván
> nem örülsz annak, ha illetéktelen kezekbe kerül.

Na de hat akkor ugyanarrol beszelunk. Attol, hogy valaki belelat a
kododba (raadasul itt most visszafejtett kodrol es nem az eredeti
kommentelt, javadoc-os cuccrol beszelunk!) meg nem sokat vesztesz, hiszen
jo esellyel nincs egy (par) nagy erteku titkos algoritmusod, "IPR"-od,
ami millios erteket kepviselne. Az elkeszitesn koltsegenek barmi, amit ki
lehet olvasni, relativ kis reszet teszi ki. Ha en le akarnam masolni a ti
egymillas szoftvereteket, akkor hiaba nezegetnem a forrast, ugyanugy
legalabb egymillaba kerulne nekem is a fejlesztes, nekem is kene
tesztelni, dokumentalni, stb. Az meg hogy lemasolom, ellopom es
jogtalanul hasznalom az egy tok fuggetlen kerdes attol, hogy belenezek-e
a forrasba.

Az interface-ek nyilvan amugy sem obfuszkalhatoak, viszont le kell, hogy
dokumentaljatok oket.

> Az open source egy jó dolog, én is nagyon hiszek benne, de annyira már
> vagyok öreg, hogy lássam, mégsem jó a világon mindenhova. Ha van egy

Ezt nem is vitatta most senki. Na meg az open source az nem csak azt
jelenti, hogy a forrashoz hozzafersz (pl. mondjuk adnad a licensz melle
egy sw komponens eseten, hogy a felhasznalo bele tudjon debuggolni),
hanem egyeb jogokat, pl. azt, hogy ok is felhasznalhatjak, tovabb
adhatjak. Es ez egy tok masik kerdes, min az, hogy a forras
olvashatasanak lehetosege okoz-e komoly hatranyt a keszito ceg szamara.

> Természetesen minden szoftvert újra lehet írni a nulláról, a
> specifikáció ismeretében. Sokszor érdemes is. De pl. én bízom annyira a
> csapatomban, hogy a mi dolgainkat nemigen tudnák effektíven utánunk
> csinálni.

Marmint nalatok (sokkal) hatekonyabban :). De hat en is errol beszeltem ;)

  atleta