[Java lista] várom a véleményeteket

istvan.ketler at lhsystems.com istvan.ketler at lhsystems.com
2010. Jún. 8., K, 09:17:41 CEST


Nézd, nem akarok kötözködni, de ilyen, hogy "helyzetfelmérés", szerintem nincs.

Van egy ajánlattételi szakasz. Ennek célja az, hogy kiderüljön, egyáltalán akarok-e üzletet kötni. Nagyjából meg kell érteni, mégis mit akar a tisztelt ügyfél. Ez még messze nem tartozik a szoftverfejlesztés projektbe, ez sokkal inkább marketing/sales tevékenység. Ez általában egy-két találkozó szokott lenni. Szóval ezt az üzletkötő végzi.

Ha úgy döntök, hogy indulni akarok az üzletért, akkor jön a megvalósíthatósági terv elkészítése. Itt már részletesebben meg kell értenem, hogy mit is szeretne a megrendelő; fel kell mérni valamennyi nem funkcionális követelményt is. A felmérés messze nem lesz teljes, de azért nagyjából látnom kell, mégis mekkora melót készülök elvállalni. Sokan itt buknak el. Ez még mindig nem a projekt része, ez még mindig csak az előkészítése. Ezt a felmérést (egy-két nap) lehetőleg az üzleti folyamatokat ismerő szakértő (üzleti elemző) és az architekt végezze el együtt. Ennek alapján lehet adni egy árajánlatot.

Ha a megrendelő elfogadja az árajánlatot, akkor jön a következő szakasz, a fejlesztés. Ekkor lehet elkezdeni a szoftver projektet. Elsőként részleteiben is meg kell ismerni az üzleti folyamatokat, és elkészíteni az (üzleti) specifikációt. Ezt el kell fogadtatni az ügyféllel, majd ennek alapján elkezdeni a tervezést. Innentől más a vízesés modell szerinti projekt, és az agilis fejleszési projekt.

Szóval szerintem van ajánlattételi szakasz, és van fejlesztési szakasz. Ha az elsőt akarod "helyzetfelmérésnek" hívni, részemről rendben, viszont az nem teszi ki a meló 40 százalékát. A meló közel felét sztem az üzleti folyamatok megismerése, majd modellezése teszi ki. Viszont akármit csinálsz, a felhasználó adója és a fejlesztő vevője közötti kommunikációs csatorna tele lesz zavarokkal. Ha a torzított vétel alapján adsz kész megoldást, akkor a torzítás mértékétől függően kell a megoldás egy részét újra fejleszteni. Ha viszont minden egyes üzenetváltás végén visszajelzést adsz a megértett információról (funkció lefejlesztve), akkor hamarébb kiküszöbölhetők a torzítások.

Még annyit tennék hozzá, hogy agilis fejlesztés esetén sem lenne szabad véget érnie a munkának akkor, amikor a felhasználó átvesz egy működő kódot. Akkor (vagy addigra) már a mindenféle egyéb "artifact"-oknak (terveknek, modelleknek, egyéb doksiknak) is el kell készülnie.

Üdvözlettel,

István Ketler
Team Leader 
Lufthansa Systems Hungaria Kft. 
Airline Management Solutions 
Schedule & Revenue Management 
Neumann János u. 1/e
1117 Budapest
Hungary 
Tel: +36 1 887-2815 
Fax: +36 1 887-2977 
Room: Infopark E, Room LH1-31 
e-mail: istvan.ketler at lhsystems.com 
Internet: www.LHsystems.hu


 
Sitz der Gesellschaft / Corporate Headquarters: Lufthansa Systems Hungaria Kft, Budapest, Fövarosi Birosag 01-09-463417
Geschaeftsfuehrung / Management Board: Monika Houck

-----Original Message-----

From: javalist-bounces at javagrund.hu [mailto:javalist-bounces at javagrund.hu] On Behalf Of ern0
Sent: Tuesday, June 08, 2010 1:08 AM
To: javalist at javagrund.hu
Subject: Re: [Java lista] várom a véleményeteket

> Biztos, hogy egy nyelvet beszélünk? Csak mert a "specifikáció",
 > az nem a tervezés. Nem véletlenül írtam mögé a "tervezést",

A specifikáció elozetes tervezés, kb. a termék brosúráját írod meg, 
amire a t. felhasználó azt mondja: igen, ez kell - ez világos. Ezt elozi 
meg az elozetes helyzetfelmérés (legtöbbször gyakorlatilag egy meeting, 
amelynek a vége egy elozetes megrendelés), és ha mehet, követi a 
részletes helyzetfelmérés. Persze, kisebb projekteknél, kisebb méret, 
kevesebb változás esetén ez rövidülhet.

Kérdezem máshogyan: mivel készültök az interjúra? Képesek vagytok-e 
arra, hogy a t. felhasználóval történo találkozó során ne a megoldáson 
agyaljatok, hanem a problémáit, jelenlegi munkáját térképezzétek fel?

> Na mindegy, nem ragozom tovább. Hidd el, egy titka van.
 > Jól kell csinálni.

Egyébként van kétféle felhasználó: aki ért hozzá, és aki nem, mármint 
ahhoz, amit csinál. Normális felhasználóval öröm melózni, o fogja neked 
megmondani, hogy valami elkerülte a figyelmed, és együtt fogjátok 
kitalálni a modellt. Ritka, mint a jó prgmozó.
-- 
ern0
dataflow programmer & evangelist
_______________________________________________
Javalist mailing list
Javalist at javagrund.hu
http://javagrund.hu/mailman/listinfo/javalist


További információk a(z) Javalist levelezőlistáról