[Javalist] Job-ütemező (lehet, hogy kicsit OFF)

Molnár Miklós timortinj at freemail.hu
2012. Aug. 22., Sze, 12:26:27 CEST

Hali,

Adott sokféle legacy alkalmazás (parancssorból SQL-ek futtatása, unix/windows batch, REXX, Cobol, sok Javas és néhány .NET-es alkalmazás - van ami CLI-s, van ami mondjuk WS/REST hívásra indul, stb.). A cég ezeket hosszú távon szeretné egy egységes megoldásba ötvözni, ami két dolgot jelent, Egyrészt technológia szempontjából a jövőben nem szeretnének ennyiféle technológiát használni (itt a Java van megjelölve mint irány), másodsorban viszont ezen kis alkalmazásokból folyamatokat akarnak összerakni és azokat üzemeltetni (monitoring, stb.).

Ez a kérdés engem is izgat, elsősorban költséghatékony és/vagy open-source vonalon.

1.

Van egy aranyárban mért cucc, amire tudok egy hazai (multis) referenciát, ahol évek óta közmegelégedésre használják:

http://www.bmc.com/products/control-m/control-m-workload-automation.html

2.

Illetve valahol nagyon offtopik (mert egy intelligens – például java-s - felületet például fejleszteni kell hozzá, illetva nagyon db-centrikus a dolog), de megemlítem, hogy az Oracle RDBMS gyárilag tartalmaz egy Schedulert, ami 11gR2-re elképesztően izmosra fejlődte ki magát, miközben ingyenes (onnantól, ha már rendlkezésre áll az Oracle). E-mail-küldéstől filrendszeres függéseken át rengeteg finomságot támogat.

Magam letörném a kezem, mielött egy lakatlan szigeten elásnám magamat, ha rdbms-ből ftpznék vagy smtp-znék például, de az Oracle-nek mániája, hogy ilyen típusú funkcionalitás(bővítés)t is adjon felhasználóinak.

Én egy 600+ folyamatból álló rendszer Oracle Scheduler alá portolásában vettem részt nemrég, maximálisan jók a tapasztataim vele, mindenkinek ajánlom. Külön felhívom a figyelmet, hogy ha valaki azt hinné valami nem megoldható benne, csak keresgessen tovább, mert fog rá találni megoldást, annyira kerek kompakt az egész. ;)

3.

A harmadik megközelítés a java-s támogatású nemkicsit hype-olt BPEL-cuccok (aminek van egy konkurense aminek X-betű van a nevében, de már elfelejtettem: egyébként a BPEL a menőbb/trendibb). Oracle-nek is van ilyenje. Azt már (szintén) meg nem mondom, hogy vajon saját fejlesztésük-e avagy akvirálták/rekvirálták valahonnan.

4.

Szerintem a vízválasztó ott van, hogy „from scratch” valaki fejleszt-e ilyet, avagy kész megoldást vesz. Az előbbi sokkal költséghatékonyabb, de – pláne multis - cég üzemeltetéssel elfogadtatni földöntúli kihívás, legyen bármilyen jó is.

Ha én döntéspozicióban lennék, én támogatnám valamelyik kész rendszer adaptálását, mert nehezen tudom elhinni (akárcsak egy Oracle Scheduler alapján is), hogy egy levegővétellel egyből fejleszthető megfelelően jó cucc, miközben a dolognak oly nagyon nincsenek lokalizációs/specializációs előnyei: értsd a világon nagyjából hasonló funkciókra van mindenütt igény, nem nagyon van tér komparatív előnyszerzésre. Egy új BPEL-jellegű eszköz fejlesztését meg ki finanszírozná meg.

Ugyanakkor nem szabad szem elöl téveszteni, hogy indokolatlanul, szemérmetlenül el tudnak szállni az árak.

Mielőtt valaki - például diplomamunka - okán nekiugrana egy ilyen szoftver fejlesztésének, vegye figyelembe, hogy az például távolról nem elég, ha müxik a cucc, merthogy például folyamatában visszamérhetőnek (lásd pl.: Six Sigma), minőségbiztosítottnak kell lennie. Ennek csak az adatbázistervezése sem szüreti mulatság.

MM