[Javalist] Le roi est mort, vive le roi!

istvan.ketler at lhsystems.com istvan.ketler at lhsystems.com
2012. Május. 8., K, 09:55:48 CEST

Azt hiszem, a forma és a tartalom helyett az indítékokat kéne keresni. Mi fog valakit odavinni az oldalra - ez az egyetlen jó kérdés. Ha már ott van, akkor el lehet kezdeni azon gondolkodni, hogy miként legyen prezentálva az információ.

Az általánosítás általában hiba :), de azért gondold meg, a java fejlesztők között viszonylag kevés fanatikussal találkozni, akik szerint a Java mindenek felett. (Ezzel elvész egy fontos közösségalkotó tényező.) Ugyanakkor kezdünk egy kicsit széttagozódni is a mindenféle varázsszavak mentén. A teljesség igénye nélkül vannak az EE backend fejlesztők, akik simán megérdemelnek egy saját helyet, hiszen spéci, csak számukra érdekes problémáik vannak. Vannak aztán a GUI felület fejlesztői, akik viszont nem alkotnak igazi közösséget - vagy helyette RCP/SWT és Swing közösség, meg GWT, IceFaces, stb. ajax-related közösség (ami már nem is mindig java technológia ugye, legfeljebb be van burkolva jávával). Ez máris három olyan alcsoport, akiknek szintén csak rájuk jellemző gondjaik vannak, ráadásul ezen alcsoport harmadik csoportja sem homogén, hanem széttagozódik a technológiákra. Ja, meg persze az EE fejlesztők között is vannak akik az integrációval törődnek, meg vannak akik a perzisztenciával, satöbbi.

Persze az átlagos java fejlesztő a fenti alterületek közül több helyen is lehet aktív, de összességében mégsem egy homogén közösségről beszélünk, s mivel 1000 potenciális látogató közül csak néhány szokott aktív lenni egy bármiféle felületen, ezért máris igen kicsit valószínű a valóban aktív élet kialakulása, bármi is legyen a választott technológia, forma, struktúra és tartalom.

Ha már itt tartunk, valamiféle tudástár talán az, amely a leghasznosabb lehetne, főleg a kezdőknek való tutorial-ek. Ha valaki egy új alterületre kénytelen merészkedni, akkor sokat segíthet rajta, ha talál jó mintákat. Erre a célra egy bármiféle dokumentumtár nagyon jó, hiszen ezek általában erősen aszinkron aktivitást feltételeznek - valaki megírja, néhányak kiegészítik, javítják, majd hosszabb ideig sokan leginkább olvassák, és csak néha kérdeznek vagy pontosítanak. Persze a haladóknak szóló extra csemegék is hasznosak lehetnek, ha valaki kigörcsölt valami nagyobb trükköt, és hajlandó azt másokkal megosztani, akkor erre is jó ez a tudástár, de ezek célközönsége azért már általában limitáltabb.

A fórum, ami sokkal kevésbé aszinkron (felvetett témára időben közel érkezik néhány válasz, esetleg kialakul egy-két beszélgetés), az viszont nem tér el jelentősen egy levlistától. Valójában (nekem) kényelmesebb a levlista, mert a postaládámat naponta többször is nézem, és nem nagy gond az engem nem érdeklő tartalom törlése, az engem is érdeklőt viszont a napi rutin során amúgy is megszokott módon archiválhatom magamnak - egy fórumot viszont látogatni kell, ami extra tevékenység lenne részemről, és nem biztos hogy erre sűrűn rászánom magam.

Amire még jó lehet esetleg egy portál, ha valaki felvet érdekes "kutatási" témákat, és ezek köré szerveződhet esetleg egy közösség. Ehhez az kell, hogy többeket érdekeljen a téma, és ezen embereknek legyen ideje is foglalkozni vele. Mondjuk valaki úgy dönt, hogy készíteni kéne egy keretrendszert, amibe bele kell dobni a perzisztencia információkat, és egy külalak leírót, s a keretrendszer ebből listákat és űrlapokat tud készíteni, és gondoskodik az ezeken végzett változtatások mentéséről. Ez egy gyakorlati probléma, haszna is lehet - ilyenek köré szerveződhetnek aktivitások, ha többeket érdekel, és ezek a többek hajlandók megosztani (kvázi ingyen szétosztani) a tudásukat. Meg persze az is kell, hogy a jáva fejlesztők egy része ne a napi rutinnal törődjön, hanem kezdjen el mondjuk azon gondolkodni, hogy miként kéne programozni annak érdekében, hogy minél könnyebb legyen például automatikus teszteket írni a kódjához (későbbi változtatások esetén állati jól jön az ilyen teszt, ha meg akarod vizsgálni, nem rontottál-e el valami mást amikor az új fícsört implementáltad).

Szóval ha az a kérdés, hogy miért nem látogatott a portál, akkor erre biztosan nem az a válasz, hogy mert az alatta lévő technológia nem jó, mert a felület béna, és főleg nem az hogy nem jávás. Ennek megfelelően nagy energiát fektetni ezek "megjavításába" nem hiszem hogy látványos eredményt hozna. Kicsit olyan ez, mint az idő előtti optimalizálás - a futásidő 1 ezrelékét felhasználó kódot kétszeresére gyorsítom, de a futásidő felét elhasználó kódot békén hagyom... :)

my 2 cents worth...

Üdvözlettel,

Iván
István Ketler