[Javalist] Le roi est mort, vive le roi!

bognár attila attila at netalfa.hu
2012. Május. 8., K, 10:38:25 CEST

Én is hozzáfűznék két-három gondolatot:

- A tudástár szerintem halva született ötlet (minimális erőforrás esetén
elavult, elhanyagolt lesz nagyon hamar). Ha kell valami, ott vannak a
webes keresők. Aki az angol anyagokból nem tud boldogulni, annak úgyis
mindegy. Legfeljebb néhány nagyon első lépés leírásnak látom értelmét
magyarul, de azokat időtállóra célszerű megcsinálni (javac HelloWorld.java).

- A már korábban előhozott HUP szerintem jó példa. A HUP közösségi
motorja kezdetben meglátásom szerint nem a fórum volt, hanem a hírek (az
aktív fórum témák nem voltak mindig az oldal tetején, ezt először
szavazás előzte meg egy diktatórikus döntést követő háborgás
következtében, a szavazás leszedette, de aztán végül csak kikerült
diktatórikusan - ha jól rémlik). A megfelelő hírek válogatása,
publikálása, szerkesztése jó lehetőség lenne látogatást és közönséget
teremteni (először valószínűleg nem is a fórumra kellene hangolódni,
hanem hogy a hírekre legyenek reakciók, gondolatok). A híreket sem úgy
lenne célszerű közölni, hogy megjelent a Java 6 u128, mert nem egy
híradatbázis az izgalmas, hanem ami megmozgatja a gondolatokat (nyilván
vannak hírek, amiket nehezebb izgalmassá tenni, de hát nem hiába nem
mindenki újságíró - kinek jobban van hozzá érzéke, kinek kevésbé).

Egy másik portál példa, amit fel tudok hozni a hírekhez kapcsolódva: van
a www.virtualization.info. Amíg Alessandro Perilli készítette szívvel és
lélekkel (és pénzért, bár az oldal gazdasági modellje nem volt
egyértelmű számomra, de valahogy működött), addig nagyon jó volt: ha
valami újdonság volt az iparban, hozzáfűzte a véleményét, egyfajta
elemzést is végzett. Amióta nem ő üzemelteti (mert elment a Gartnerhez
:-) ), azóta a hírek csak egyszerű tényközlések, amik csak korlátozottan
hívogatnak: egy részükről amúgyis értesül az ember (például magától a
gyártótól), más részük (minoritás) vagy érdekes, vagy nem.

- Java vagy nem java motor: ha a Ford nem gyárt olyan autót, amire
szükség van, akkor nem Fordot kell venni. Szerintem teljesen mindegy,
hogy milyen nyelven íródott a portál, a cél az, hogy sok mindent (amire
szükség van/lehet) tudjon egyszerűen, modulárisan, bővíthetően.
Referenciát kell nézni: miben működnek hasonló portálok, mennyi ideje,
mik az üzemeltetési tapasztalatok.
Sarkítva: egy assembly (vagy Ada, RPG, Cobol, ...) portál íródjon
assemblyben?

Én a magam részéről nulla feladatot tudok bevállalni egy java portál
üzemeltetésében, tehát csak bekiabálok és adott esetben más *val verem a
csalánt. Az biztos, hogy csak azért nem fogok egy oldalt látogatni, hogy
megnézzem van-e valami fórum téma. És mivel az oldalnak nincs
látogatottsága, ezért nem is lesz téma. Ellenben a hírek hálás eszköz
lehet, mert a tartalom alapja adódik, "csak" köríteni kell.
A levlista nagyon kényelmes főleg ekkora forgalom esetén.

Az talán hasznos funkció lenne, ha a levlistát össze lehetne kötni a
portállal: így az alvó tagok (mint mostanában én is) is értesülnek a
mozgásról: először mindenről jön email értesítés (hír, fórum téma,
hozzászólás), utána már csak a fórum témák és hírek, végül csak a hírek
(mindez a forgalom függvényében). Kérdés az is folytatva ezt a gondolat
menetet, hogy mi a levlista létjogosultsága egy portál mellett, a kettő
miként tud egymás mellett élni. Valószínűleg működő rendszer esetén a
portálnak kell erősebbnek lennie azért is, mert a keresők jobban
megtalálják a tartalmat.

Attila