[Javalist] OFF: to microsoft or not to microsoft

istvan.ketler at lhsystems.com istvan.ketler at lhsystems.com
2013. Jan. 25., P, 12:07:16 CET

Tudod, a linux-al valahol pont az a bajom, hogy mindenből a „számomra szimpatikusat” kéne felraknom (nulla háttérinformációval). Honnan tudjam a nevéből hogy melyik kell? Ha meg utána kell menni a webre, akkor már kényelmesebb onnan letölteni, amint megtetszik... Egyébként sincs „számomra szimpatikus”. Van olyan eszköz ami képes jól elvégezni a feladatot, és van amelyik nem. Nekem elég lenne mindből az első, és nem érdekel hogy nem lehet perszonalizálni (hol érdekel engem hogy piros vagy kék a menüsor, vagy van-e rajta mondjuk egy parlament), meg egyéb hasonló ökörségek. Például XML editorból, mikor szükségem volt rá, kipróbáltam ötöt, aztán rájöttem hogy nem véletlenül szeretik annyian az egyik legdrágábbat (oxygen). Mindent tud ami kell, kevés nyűgje van, és egyszerűen, kevés tanulással kezelhető (nekem DITA formátumú doksi létrehozására és szerkesztésre kellett). Szóval kipróbáltam, tetszett, megnéztem négy másikat hogy mit tud, aztán mind letöröltem és megvettem az oxigént. De a processz közben legalább 5 másikat már fel sem tettem, mert amit a webes jelenlétéből olvastam már az nem tetszett (vagy eleve nem volt ott a tudások között a DITA). Ezt a menüben látva a nevét nem tudtam volna eldönteni.

Az egész linux community-vel az a baj, hogy mindnek egy kicsit más kell. Ezért van annyi linux változat, és ezért van annyi különböző bigyó, mind ugyanarra a célra. Az egyetemen azt próbáltam oktatni, hogy nem írunk meg olyat amire van már megoldás csak akkor, ha jó okunk van rá. Kernighan, Dennis és társai is azért találták ki a filterezést, hogy ne írjunk összetett célszoftvereket, hanem írjunk egymásra épülő egyszerű eszközöket, használjuk a már meglévő dolgainkat. Mindegyik csak egy apró dolgot tud, de azt nagyon jól... De a legtöbb linuxos arcnak a „jó ok” az pusztán annyi, hogy mert én jobbat tudok...

Ezért van annyi X-Window felület is, pedig nagyjából mind ugyanazt tudja, csak mind egy kicsit másképp tudja ugyanazt. Miért? Mert mondjuk az egyiknek nem tetszett a kurzor formája, ezért írt egy új felületet, ami bizonyos dolgokat másként is csinált, mert az úgy „kényelmesebb”.

Hányszor hallottam, hogy a hallgató odarontott hozzám vagy egy kollégámhoz, „tanár úr, írtam egy rendező algoritmust amelyik sokkal jobb mint a quicksort”. Ez az állítás több okból is hülyeség. Legfontosabb, mi az hogy „jobb”? Milyen adatokon jobb? Tudok írni rendező algoritmust, ami szinte nulla idő alatt rendez. Egyetlen elvárás, hogy az input már rendezett legyen... Mikor jött a kérdés, hogy pontosan miért is volt rá szükség, hol volt az a performance probléma amelyikre kellett az a rendezés, akkor a válasz az volt hogy probléma ugyan nem volt, de most van egy jó megoldás. Mire? Hát a nem létező problémára...

Persze lehet, hogy a linuxos fanokat pont ezért szeretjük, mert ilyenek...

Üdv,

Iván
______________________________
István Ketler