[Javalist] OFF: to microsoft or not to microsoft

Gábor Garami gabor.garami at hron.me
2013. Jan. 25., P, 18:15:21 CET

Egy kicsit erre a vonalra szeretnek reagalni.

Itt kevesen tudjak rolam, hogy en viszonylag sok eve elek Linux
asztali kornyezet alatt, tobbsegeben GNOME-t hasznalok. A gepemen
eddig korulbeul 6 disztribucio fordult meg, ebbol 3 huzta egy hetnel
tovabb.

Karacsonyra vettem magamnak egy Lenovo IdeaPad G570 tipusu notit, es
orommel konstataltam, hogy minimalis kompromisszumok mellett
kompatibilis az Apple OS X-szel (igen, tudom, hogy igy nem legalis a
hasznalata, de ettol most tekintsunk el). Mivel regota ki akartam
huzamosabb ideig probalni ezt az operacios rendszert, ezert felraktam.
Rament egy teljes napom.

Viszont azt kell mondjam megerte. Ket honap ota mult heten eloszor
bootoltam be a Linuxot, mert szuksegem volt valamiert arra, hogy kulso
monitort is csatlakoztathassak a gephez (jelenleg az OS X nem kezeli a
kulso monitor csatlakozot). Es oszinten szolva kenyelmetlen volt. Ha
OS X-en fel akarok rakni egy programot, akkor 85%-ban az a metodus,
hogy letoltom a disk image-t, athuzom a progit az Applications
folder-be, es kesz. Ha el akarom tavolitani, akkor megragadom az
appot, belerangatom a papirkosarba, es diszkret papirzorgest kovetoen
eltunik az eletembol. Nem maradnak fenn felesleges fuggosegek, nem
kell azon tiprodnom, hogy hany orat fog szoszolni a gep olyan cuccok
frissitesevel, aminek a felerol azt sem tudom, mire valo, a masik
felet meg sosem hasznalom. Igaz, hogy minden app maga intezi a
frissitest (kiveve az App Store-sok, ami szerintem egy egeszen kivalo
talalmany), de ez nem olyan frusztralo es kellemetlen elmeny, mint
Windowson: nagyjabol mindig ugyanazt a 3 mozdulatot kell megtenni, ha
frissiteni szeretnek: progineve, check for updates, pipa be, hogy
automatikusan csinalja (ha nem lenne), ok. Ha kijon a notifikacio,
akkor Install and relaunch.

Igy egyebkent az alkalmazasok kiprobalgatasa is konnyebb. Ha nem
tetszik az app, akkor belerangatom a kukaba, es kesz. Az installerrel
rendelkezo appoknal pedig vagy van uninstaller, vagy van par olyan
progi, ami ki tudja ezeket ebrudalni nyom nelkul, bar egyebkent
ezekbol csak olyat hasznalok, amirol tudom is hogy mi, meg nem is
akarom kiebrudalni.

Szoval os-Linuxosbol Maces lettem. Ez persze nem jelenti azt, hogy a
Linux rosszabb lenne, csak jobban latom a hatranyait, azt, hogy meg
mindig nehezkes kezelni. Annak konnyu, aki mar hozzaszokott, aki most
ismerkedik vele, annak viszont remalom lehet.

Udv,

Garami Gábor
E-mail: gabor.garami at hron.me
Tel: +36 20 235 9621