[Epitesz-barkacs] inverteres klima

Gábor Auth auth.gabor at gmail.com
2017. Május. 9., K, 16:35:26 UTC

Hi,

On Tue, May 9, 2017 at 5:24 PM jhidvegi <jhidvegi at gmail.com> wrote:

> Jó, de ha a kéró egyre kevesebb hőt kíván, mert kint melegebb lett, hogy
> lehet,
> hogy a klíma ugyanannyit adott le? Vagy csak rövid időről van szó?

Rövid időről van szó, egy-két óra alatt nem tudja felfűteni 30 fokra 23
fokról a házat... :)

> Aha. Szóval akkor volt még kieg fűtés, és az szabályozott.

Nem, amikor ilyesmit mértem, akkor csak a klíma ment.

> Ez rendben is van. Én a felvetésemben nem emlegettem a cop-ot, csak a
> teljesítményt.

Ezt értem, csak a leadott hőteljesítmény maximuma limitált, a COP viszont
nem lineárisan romlik, ahogy növekszik a hőmérséklet-különbség a beltéri és
a kültéri hőcserélő között.

> Az egyértelműnek tűnik számomra, hogy van a kompresszor adott
> fordulatonkénti
> térfogatárammal (ami persze nyomásfüggő anyagáramot is jelent), és ha jó
> nagy a
> kimenő nyomás, akkor nagy kell legyen a teljesítmény is.

Nem lehet akármekkora, beleszól a fizika: amint növekszik a
hőmérséklet-különbség, úgy csökken a hőszivattyúzás hatásfoka és úgy
csökken az átvihető hőteljesítmény, amit növekvő mechanikai és ezáltal
növekvő villamos teljesítménnyel kompenzál a klíma egészen addig, amíg el
nem éri a korlátait.

> Ha nagy a kimenő nyomás, akkor a kimenő hőfok is nagy, ezért a lejövő
> teljesítmény is nagy. A cop ettől még lehet xar.

Nagyjából akkora lesz a kimenő teljesítménye, amennyi a névleges
teljesítménye. Hiába nagy a kimenő nyomás, ha nem tud nagyobb lenni a
térfogatáram se a gázkeveréknél, se a levegő nem tudja elvinni a
hőcserélőnél és hiába van nagy térfogatáram, ha az rossz hatásfokkal tud
hőt szállítani, be fog állni egy egyensúlyi állapot, aminél rossz a COP,
magas a hőfokkülönbség, nem fűt jobban de többet fogyaszt.

Még indulásnál is megfigyelhető a hőfok és a teljesímény viszonya.
> Bekapcsolom,
> melegszik lassan a beltéri hőcserélője, nézem a wattmérőt, nő a
> teljesítmény.
> Elér egy bizonyos hőfokot, érzékeli, elindítja a beltéri ventillátort, és
> leesik
> a felvett teljesítmény.

Persze, hogy nő a teljesítmény... minél nagyobb lesz a hőfokkülönbség a két
hőcserélő között, annál nagyobb villamos teljesítmény kell.

Bye,
Auth Gábor